loader image

کمبود سردخانه و دغدغه تأمین نهاده ها همچنان گریبانگیر صنعت طیور است

کمبود سردخانه و دغدغه تأمین نهاده ها همچنان گریبانگیر صنعت طیور است

گرچه مسئولان از ماه ها پیش در تلاشند تا مشکلات صنعت طیور را حل کنند. اما در پی شیوع ویروس کرونا، این مشکلات شدت یافت تا حدی که سختی تأمین کنجاله ذرت و سویا و کمبود سردخانه به چالش های جدی در صنعت طیور بویژه در مازندران بعنوان قطب تولید مرغ کشور تبدیل شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، ششمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق استان پیرامون دو دستور جلسه پیگیری مصوبات و تصمیمات کمیسیون قبلی و بررسی مسائل و مشکلات مربوط به خرید و فروش خوراک دام و طیور از سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، با حضور مسئولان مربوطه بخش دولتی و خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران برگزار شد.

نائب رییس اتاق استان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران شرایط مختلفی را از ابتدای انقلاب تا کنون پشت سر گذاشته است، افزود: در حال حاضر نیز در یک شرایط سخت بین المللی قرار داریم که نیاز است تا با تفکر و همفکری موانع را از سر راه برداریم.

محمد چلنگری با بیان اینکه اقتصاد کشور تحت تأثیر اقتصاد جهانی و از طرفی متأثر از تحریم های ظالمانه علیه ایران است، گریزی به شرایط کرونایی و شرایط بسیار سخت اقتصادی زد و از تلاش های تمامی دست اندرکاران، فرهیختگان و خیران برای عبور از این وضعیت قدردانی کرد.

وی به موضوع پژوهش و تکیه بر توان علمی اشاره و اظهار کرد: مشکلات امروز را باید به صورت علمی و پژوهشی و با یک برنامه ریزی مناسب حل کنیم زیرا تجربه نشان داده که امر پژوهش در هر فعالیتی تاثیرگذار است، اگر علم و پژوهش را در کنار هر نوع فعالیت اقتصادی ببینیم،
می توانیم به دستاوردهای بهتر و موفقیت آمیزی برسیم.

کمبود سردخانه؛ دغدغه مهم تولیدکنندگان مرغ

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران با بیان اینکه وضعیت مرغ مازندران خوب نیست و مشکلاتی در تأمین نهاده ها وجود دارد، افزود: خوشبختانه مصوبه قبلی مبنی بر تشدید نظارت بر معرفی، کشتار و جذب گوشت مرغ جهت تنظیم بازار به خوبی انجام شده است.

امیر میران آملی اظهار داشت: باتوجه به حجم بالای کشتار و کمبود سردخانه مقرر شده بود که نسبت به معرفی سردخانه اقدام شود اما همچنان این مشکل پابرجاست و مرغداران را نگران کرده است، لذا از ادارات کل دامپزشکی و صنعت، معدن و تجارت درخواست می شود که در اسرع وقت، نسبت به معرفی سردخانه اقدام کنند.

وی ادامه داد: از مرغداران تقاضا شده بود که مرغ های بالای ۳۵ روز را آزادسازی و سالن ها برای جوجه ریزی جدید آماده شوند تا از مشکلات بعدی در ماه های آینده جلوگیری شود، اما همچنان با مشکلاتی در این زمینه روبرو هستیم.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران همچنین درباره مشکلاتی که مرغداران با سامانه بازارگاه جهت تأمین نهاده های کشاورزی دارند، گفت: سامانه بازارگاه در اجرای ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز طراحی و پیاده‌سازی شد و نباید سبب افزایش یا بی عدالتی در اختصاص نهاده ها باشد. لذا این سامانه باید مدافع حقوق متقاضیان نهاده ها بوده و راه را بر هر سوءاستفاده ای ببندد.

این مسوول ادامه داد: البته جوّ بی اعتمادی که از جاهای دیگر مدیریت می شود، بر سامانه بازارگاه سایه افکنده است. مشکلاتی در سامانه ثبت بوده که اکنون پس از انتقادات وارده، شرایط بهتر شد.

میران آملی با اشاره به توان تخصصی تولید مرغ در مازندران و بهره مندی از بهترین ظرفیت ها به ویژه تشکل ها و زنجیره ها در این صنعت، گفت: ما در استان ظرفیت بالایی داریم و باید بگونه ای استفاده کنیم که تصمیمات کشوری در این زمینه تحت تاثیر تصمیمات ما باشد.

تلاش دولت برای حل مشکل تأمین کنجاله ذرت و سویا

رییس انجمن شرکت های زنجیره ای تولید مرغ گوشتی کشور و مدیرعامل گروه تولیدی ساوانا با انتقاد از کمبود سردخانه در استان اظهار داشت: بلحاظ سردخانه به حدی در مضیقه هستیم که حتی یک قرارداد ۶۰۰ تنی با پشتیبانی امور دام را ملغی کردیم.

عبدالعلی طهماسبی گفت: برای اتحادیه مرغداران در جهت همکاری، مرغ کشتار می کنیم، اما برای خود زنجیره مرغ کشتار نمی کنیم.

وی از اتحادیه و زنجیره ها خواست که مرغ بالای ۲ کیلو و ۱۰۰ گرم را نگیرند. مرغداران باید پس از ۳۵ روز مرغ را کشتار و پشت سر آن بعد از یک هفته جوجه ریزی کنند
تا مشکل جذب جوجه حل شود.

رییس انجمن شرکت های زنجیره ای تولید مرغ گوشتی کشور با بیان اینکه کشور در شرایط بدی قرار دارد، گفت:  تامین کنجاله ذرت و سویا سخت است، دولت برای خیلی مسایل ضروری تر نمی تواند ارز تامین کند بنابراین می آید کنجاله ذرت و سویا و جو و نظایر اینها را در ارز ترجیحی قرار می دهد؛ یعنی اینکه دولت نمی تواند تامین کند اما تلاش دارد که مشکل برطرف شود./

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن : 34443330-011

موبایل : 09113555662